”EFTERKRIGSTIDEN OM HVERDAGEN 1945-1950”

del 1

ANMELDELSE AF: ”Efterkrigstiden om hverdagen 1945-1950”

Modstandsmanden, Knud Christensen, anmelder projektet 2023
De monumentale modstandsbøger
Med denne bog om efterkrigstiden i 1945/50 afslutter forfatteren Pernille Ann Pedersen en serie på seks beretninger om modstandskampen mod den tyske besættelsesmagt i Nordjylland fra 9.april 1940 til 5. maj 1945. Det er et tungtvejende, historisk værk, der her er skabt af en ildsjæl uden akademisk og faglig uddannelse, men med en opbygget indsigt og et engagement, som sætter hendes arbejde i særklasse.  Værket er utvivlsomt det største og mest omfattende om modstandsbevægelsen i den nordjyske region.  Det er skabt på grundlag af et vældigt kildemateriale af indsamlede og indleverede private arkiver, beretninger og breve samt et væld af datidens dokumenter, illegale blade, tidsskrifter og aviser etc. og dækker modstandskampen i alle aspekter: Våbenmodtagelse, kontakt med England og Sverige, sabotage mod jernbaner og fabrikker, illegal presse, transport af flygtninge m.m. Også kampen mod besættelsesmagtens hæsligste afskygninger i form af Gestapo og SS med dets tortur, mord, vold og terror følges indgående. Ligeledes modstanden mod det officielle Danmarks kollaboration med det tyske regime, som fører til den 29. august 1943, hvor den foranlediget af modstandsbevægelsen og dens folkelige opslutning afbrydes. For mig var det den største og vigtigste dag under besættelsen.
Knud Christensen. *03.04.1925.

6. klasse på Højene Skole i Hjørring anmelder projektet 2023
I starten af 2023 fik vi elever i 6. klasse en spændende opgave, hvor vi fik muligheden for at skrive til bind 6 i Pernille Pedersens bøger om besættelsestiden. Vi lånte samtidig nogle eksemplarer af ”Vendsyssel under besættelsen”, og det var rigtig spændende læsning. Pernille skriver så godt, at man nærmest lever sig ind i besættelsestiden, og det var meget lærerigt for os at læse om årene, hvor Danmark var besat af tyskerne. Bogen er god, fordi den indeholder mange fortællinger fra personer, der oplevede besættelsen, samtidig med, at der er mange interessante uddrag fra aviser og spændende billeder. De fleste dengang var bange og vidste ikke, hvor længe krigen ville vare, men vi synes, det var sejt og modigt, at nogle danskere gik med i modstandsbevægelsen og bekæmpede tyskerne, så Danmark kunne blive frit. Vi vidste ikke så meget om modstandskampen omkring Hjørring, hvor vi bor, og vi er blevet klogere på besættelsen i Danmark og Vendsyssel. Tak til Pernille og vores lærere Line og Henrik, for at vi må medvirke i bind 6.
6. Klasse, Højene Skole, Hjørring den 4. maj 2023.
30,09  EUR
Buy printed book